Chciałam dzisiaj zwrócić uwagę na rolę
sprawności
artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej mowy w podnoszeniu umiejętności
komunikowania przez dziecko o swoich potrzebach i emocjach innym niż rodzice
osobom, na umiejętność sprawnego komunikowania się zarówno z rówieśnikami jak i
dorosłymi. Na początek przypomnę
etapy rozwoju mowy
dziecka.
- Czas od urodzenia do 1 roku życia nazywany jest okresem melodii
- Od 1 do 2 roku życia to okres wyrazu
- 2 - 3 rok życia jest okresem zdania
- A czas między 3 a 7 rokiem życia – okresem swoistej mowy dziecięcej.
Wszystkie one mają ogromne znaczenie w prawidłowym kształtowaniu
się mowy, szczególnie okres
zdania. Wydaje się być najważniejszym w
rozwoju mowy dziecka, gdyż dziecko przyswaja sobie wtedy podstawy systemu
leksykalnego, fonetycznego i morfologicznego języka. W późniejszym okresie tylko
ją udoskonala,
uczy się stosowania form gramatycznych i poprawnego brzmienia wyrazu. Jak więc
widać, właściwe wzorce językowe, na których opiera swą edukację mają podstawowe
znaczenie. Rozwój
mowy zależy zatem od
środowiska
w jakim się dziecko wychowuje oraz jego psychofizycznego rozwoju. Pamiętajmy
o tym, że wypowiedzi
pięcio-, czy sześcioletniego (przedszkolnego/ ”zerówkowego”)
dziecka przyjmują już formę realizacji wielozdaniowej. Dziecko chętnie opowiada
o przebiegu jakiegoś wydarzenia, relacjonuje obejrzany film lub przewiduje
fakty, które jego zdaniem mogą zaistnieć. W swoich wypowiedziach uwzględnia
kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo- skutkowe. Potrafi wyjaśnić
znaczenie wielu słów. Potrafi opisywać przedmioty, podając ich charakterystyczne
cechy oraz możliwości ich zastosowania. Nieprawidłowości
gramatyczne zanikają. Dziecko dokonuje autokorekty i równie chętnie poprawia
innych np. młodsze rodzeństwo. Wymowa doskonali się. Czasami można obserwować
zjawisko tzw. hiperpoprawności, czyli jeśli wcześniej wymawiało [l] zamiast
[r], teraz [r] pojawia się tam, gdzie należałoby artykułować [l]. Ma to
miejsce częściej w wyrazach, w których są obydwa dźwięki np. mleko – [mreko],
lustro – [rustro] itp. Dziecko wymawia też sz, ż, cz, dż. Wszystkie głoski dźwięczne
brzmią dźwięcznie. Ustalenie
się wymowy powinno być zakończone ostatecznie do 6 roku życia. Powinno, ale często tak nie jest. Wiele dzieci ma kłopoty z opowiadaniem – opowiadają
wyrazami, budują zdania krótkie, agramatyczne, nie połączone w jedną spójną
całość. Nie zachowują chronologii zdarzeń, nie widzą związków
przyczynowo-skutkowych. Dzieci bardzo często stosują wyrazy w niewłaściwej formie- np. dzieci poszli!!
Nie bez powodu zaznaczyłam na początku,
że dziecko powinno komunikować o swoich potrzebach i emocjach osobom innym niż
rodzice. Przecież podejmując edukację w oddziale przedszkolnym lub w klasie
pierwszej, muszą porozumiewać się z wieloma różnymi osobami. Rola rodziców polega na tym, aby owa komunikacja
mogła przebiegać bez zakłóceń. Nie narażajcie dziecka na stres z powodu braku zrozumienia
go przez kolegów, czy opiekunów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz